AI in onze dagelijkse werkzaamheden

14 juni 2023 Digital

De rol die AI speelt in onze dagelijkse werkzaamheden groeit. We zijn dagelijks bezig met het implementeren van alle beschikbare tools. En dat aanbod groeit met de dag. Het is een ware bliksem doorbraak die AI op dit moment doormaakt.

Vanwege de veranderende rol die AI speelt in onze dagelijkse werkzaamheden zijn we hier elke dag actief aan het zoeken naar hoe we deze nieuwe collega een plek kunnen geven. Want zo voelt het: AI is een nieuwe collega die we elke dag een beetje beter leren kennen, zodat we steeds beter op elkaar ingespeeld raken.

Geschreven door
LiNC
grafische weergave van een elektrisch landschap

Wat is Artificial Intelligence?

Eerst een stap terug: wat houdt Artificial Intelligence precies in? AI is de ontwikkeling van computersystemen en machines die taken kunnen uitvoeren die normaal gesproken menselijke intelligentie vereisen. Het is de imitatie van menselijk gedrag door machines of robots waarbij de uitvoering van taken wordt verbeterd door informatieverzameling. En dat laatste is een belangrijke toevoeging. De uitvoering van taken wordt verbeterd door informatieverzameling, oftewel: machine learning.

Je kent machine learning misschien van de nieuwe Performance Max campagnes in Google Ads. Je voorziet een systeem, een robot of machine van informatie en vervolgens ontwikkelt het zichzelf verder. Op zoek naar een maximale prestatie.

AI neemt geen pauze

En die zoektocht naar een maximale prestatie stopt niet zomaar. Waar wij ‘s middags pauzeren voor de lunch gaat onze nieuwe collega onverstoord verder. Dat zien we hier als een goed ding, zolang we weten hoe we het een plek kunnen geven binnen ons team. Om jou, als lezer van dit artikel een goed beeld te geven van hoe wij AI binnen LiNC gebruiken hebben we enkele collega’s gevraagd toe te lichten waarom zij AI gebruiken, wanneer zij dat vooral doen en welke voordelen zij ervan ondervinden.

Verschillende typen AI, verschillende toepassingen

Voor we dieper ingaan op de tools die we hier dagelijks gebruiken maken we het onderscheid tussen verschillende soorten AI die er, op het moment van schrijven, zijn:

Generative AI

Generative AI is een specifiek type Artificial Intelligence dat zich richt op het genereren van nieuwe inhoud. Denk aan tekst, afbeeldingen, audio en/of video. Deze AI systemen zijn getraind op grote datasets en gebruiken machine learning-algoritmen om nieuwe inhoud te genereren.

Conversational AI

Conversational AI is een vorm van Artificial Intelligence die in staat is een menselijk gesprek te simuleren. Het wordt mogelijk gemaakt door Natural Language Processing (NLP), een vorm van AI waarmee computers menselijke taal kunnen begrijpen en verwerken.

Collega’s over onze nieuwe collega

Copywriting

Als copywriter en SEO tekstschrijver gebruik je dagelijks AI. Tenminste, de copywriter van LiNC. Natuurlijk hebben we getest of AI volledige teksten kan schrijven die vergelijkbaar zijn met wat onze copywriter zelf schrijft. Ja, het kan teksten schrijven en ja, het is aanzienlijk sneller dan wanneer we het zelf doen. Maar is het qua kwaliteit vergelijkbaar? Over de volledigheid gezien vinden wij van niet.

De structuur van een tekst geschreven door AI is vaak sterk. En dat is precies waarvoor we AI zoals ChatGPT graag inzetten. Vaak zetten we zelf een structuur voor een tekst op en vragen we ChatGPT dat ook te doen. Deze leggen we naast elkaar en combineren de beste punten van beide tot de uiteindelijke structuur van de tekst.

Development

Onze developers gebruiken AI voor een aantal dingen:

  • In de eerste plaats vervangt ChatGPT Google op bepaalde momenten. Waar je voorheen Google opende om een antwoord op een vraag te krijgen, gebeurt dit nu voornamelijk in ChatGPT (of Bing). De ervaring is dat je zo sneller een antwoord heb op de vraag die je stelt.
  • Een andere manier waarop AI binnen development gebruikt wordt is het debuggen van code. Als een bug niet gevonden wordt, schakelen we de hulp in van AI technieken.
  • Regelmatig worden AI tools getest op het genereren van code, maar de resultaten daarvan blijven tot nu toe tegenvallen.

De grootste voordelen van een kunstmatig intelligente collega:
Het grootste voordeel is dat het samenwerken met AI tijdbesparend werkt. In grote lijnen heb je sneller antwoord op vragen dan via elke andere weg. Je kan simpelweg iedere vraag stellen en over het algemeen krijg je altijd antwoord, al dan niet bruikbaar.

AI maakt onderdelen van het werk een stuk makkelijker en het gebruik van AI neemt veel werk uit handen. Wel is het belangrijk er scherp op te blijven en niet alles zomaar 1 op 1 door te sturen. Het is (nog) niet altijd 100% correct.

Zitten er nadelen aan het gebruik van AI?
Nadelen zijn er zeker. Je kunt er bijvoorbeeld niet vanuit gaan dat ChatGPT altijd de waarheid spreekt. Sterker nog, soms krijg je gewoon een antwoord dat niet klopt. Het is dus goed om altijd te dubbelchecken als je iets feitelijks opzoekt. Daarnaast blijft het een bot, weliswaar een heel goed getrainde, maar toch merk je dit. De ervaring is nu nog dat je voelt dat hij is opgebouwd uit allerlei informatie, afkomstig van het internet. De samenhang daartussen ontbreekt soms nog. Maar heel eerlijk: het duurt niet lang meer voordat het nadeel er uit is.

Design

AI kan gebruikt worden om nieuwe ontwerpelementen zoals patronen, afbeeldingen en lettertypen te genereren. Een hele handige manier om tot inspiratie en nieuwe ideeën te komen. We gebruiken het echter (nog) niet om een eindproduct of resultaat te genereren voor onze klanten.

Daarnaast helpt AI bij het genereren van kopteksten voor webdesigns in plaats van het gebruikelijke “Lorem ipsum dolor sit amet”. Hierdoor kunnen klanten echte teksten zien in plaats van placeholders om zo nog een beter gevoel te krijgen bij het ontwerp.

Op UX gebied kan AI voorspellingen doen over hoe gebruikers zullen reageren op ontwerpen, gebaseerd op hun eerdere interacties met vergelijkbare ontwerpen. Zo kunnen we website designs maken die beter aansluiten bij de behoeften en voorkeuren van gebruikers. Zo gebruiken we verschillende AI tools voor het optimaliseren van de websites van onze klanten.

Zitten er ook nadelen aan?
Als designers te veel vertrouwen op AI om creatieve beslissingen te nemen, leidt dit tot een gebrek aan originaliteit en innovatie in het ontwerp. Hoewel automatisering van routinematige taken nuttig kan zijn, kan dit ook leiden tot een gebrek aan betrokkenheid bij het ontwerpproces. Als we te veel afhankelijk van AI worden om taken te automatiseren, kan dit uiteindelijk leiden tot minder doordachte beslissingen.

Daarnaast houdt AI geen rekening met copyright en wordt getraind op basis van bestaande artworks waarop wel copyright rust. Dit is momenteel nog een grijs gebied, maar in de toekomst zal dit waarschijnlijk een grotere rol gaan spelen.

AI tools die wij het meeste gebruiken

Het aanbod van Artificiële Intelligentie tools is in korte tijd explosief gegroeid. Vanwege het exponentieel groeiende aanbod is het lastig bijhouden welke van de tools het beste bij jouw werkzaamheden past. In willekeurige volgorde sommen we hieronder enkele van de Artificial Intelligence tools die we bij LiNC gebruiken voor je op:

Chat GPT

Chat GPT is de AI chatbot van OpenAI. Dat betekent dat je de chatbot prompts, of instructies of vragen kunt geven/stellen waar het dan op reageert. Voor de reactie of het antwoord gebruikt Chat GPT input van vele (echt heel veel) verschillende bronnen op het internet. Het antwoord wordt live voor je gegenereerd. Weet je nog de vraag die ik het in de eerste alinea stelde? Die werd live voor me beantwoord. Sneller dan jij en ik dat kunnen.

Notion AI

Notion AI is een krachtig hulpmiddel dat je kan helpen bij het stroomlijnen van het schrijfproces, door snelle en nauwkeurige inhoud te leveren, zodat je je aandacht kunt richten op belangrijkere verantwoordelijkheden.

Notion AI is meer dan een eenvoudige productiviteit toepassing. Door gebruik te maken van Natural Language Processing en Machine Learning dient Notion AI om je werkstroom te optimaliseren, zodat jij je kunt focussen op je werkzaamheden.

Erg slim van Notion om de conversational artificial intelligence (AI) die breed beschikbaar werd door onder andere Chat GPT te implementeren in zijn eigen platform.

Midjourney

“Art in the age of Artificial Intelligence”. Met Midjourney maak je digitale kunst door prompts te geven aan Artificial Intelligence. Midjourney zet tekst om in beelden, en geeft je daarna de mogelijkheid te itereren op de geproduceerde beelden.

De grote vraag: is AI de toekomst van marketing?

Moeten we bang zijn voor onze baan in online marketing en development/design? Wij denken van niet. Het is wel duidelijk dat Artificial Intelligence enorme voordelen biedt, maar we moeten niet overdrijven. Het werk dat wij hier met heel veel plezier doen draait om meer dan data, om veel meer zelfs. Artificial Intelligence neemt wellicht alle data-driven marketing inspanningen over, maar het kan nooit de sociologische, psychologische kant van het succes van een marketingcampagne overnemen.

Hoe gaan we nu verder?

We zijn druk bezig met het implementeren van onze nieuwe collega. Op het tempo waarmee AI zich aan het ontwikkelen is gaan we een hele interessante tijd tegemoet. Om onze opgedane kennis te delen zullen we hier regelmatig insights over AI publiceren.

Wil je een keer sparren over AI?

Of heb je een andere vraag? Neem dan contact op!

Let’s talk