Answer Engine Optimization

21 december 2023 Search

Met de opkomst van Artificial Intelligence (AI), en dan met name generative AI, verandert de manier waarop mensen online zoeken. Traditionele zoekmachines moeten daarom ook veranderen en worden steeds meer antwoordmachines. Een plek waar je direct antwoorden vindt in plaats van een omgeving die je helpt zoeken naar het antwoord. Een plek waar je niet meer door hoeft te klikken, maar antwoorden vindt, aangedreven door generative AI.

Koen van der Doelen, SEO specialist bij LiNC
Geschreven door
Koen

Wat is Answer Engine Optimization (AEO)?

AEO is het optimaliseren van content om hapklare antwoorden te geven op vragen die gebruikers stellen. Dit kan zijn in een generative AI aangedreven chatbot als ChatGPT of Google Bard, pagina’s met zoekmachine resultaten zoals Google en Bing of spraakgestuurde producten zoals Siri en Alexa.

Van search engines naar answer engines

We kennen Google en Bing (en andere tools) als omgevingen waar gebruikers vragen stellen en waar zij door kunnen klikken naar de pagina van een website waar het antwoord te zien is. De functie van deze zoekmachines is de laatste jaren aan het veranderen. Dat begon met de zogenaamde rich results waardoor resultaten al te lezen zijn in de zoekmachine zelf, en dit werd onlangs uitgebreid met de opkomst van generative AI. Het effect van deze ontwikkelingen is dat gebruikers niet meer doorklikken naar een website, maar direct het antwoord krijgen op de vraag die ze stellen.

Van SEO naar AEO

Met de verschuiving van zoekmachine naar antwoordmachine verandert ook de manier waarop we websites, en dan met name de content, optimaliseren om zichtbaar te worden in deze machines. De kern blijft hetzelfde: je zorgt dat je het beste antwoord hebt op de vraag waarmee mensen zoeken. Maar in plaats van dit antwoord op een pagina uiteen te zetten en te voorzien van voordelen/nadelen en bijvoorbeeld ervaringen van mensen die met hetzelfde probleem zaten, bied je het antwoord aan in een hapklaar formaat. Je biedt het zo aan dat antwoordmachines het 1 op 1 kunnen delen met hun gebruikers.

Draait AEO alleen maar op hapklare informatie?

Nee, wij denken dat het nog steeds van ontzettende waarde is om antwoorden toe te lichten en inderdaad te voorzien van voor- en nadelen en bijvoorbeeld te vertellen hoe dit antwoord anderen heeft geholpen. Je autoriteit blijft namelijk een grote rol spelen in de ranking van jouw website, ook voor AEO.

De toekomst van het online zoeken

In onze insight over de toekomst van het online zoeken vroegen we onszelf al af of mensachtige interacties de toekomst zijn. En hoewel we denken dat het nog even duurt voordat iedereen online gebruik maakt van een zogenaamde answer engine in plaats van een search engine als Google, denken we wel dat de toekomst van online zoeken hier ligt.

 

Heb je vragen over Answer Engine Optimization?

Of kunnen we je ergens anders mee helpen?

Let’s talk!