Copywriting, wat is dat nou precies?

3 januari 2023 Search

Copywriting is de kunst van het schrijven van pakkende teksten. Teksten die overtuigen en de lezer aanzetten tot een bepaalde actie. Natuurlijk verschilt de inhoud en de actie van tekst tot tekst maar dat er iets moet gebeuren na het lezen ervan, dat staat vast. Als het doel is een lezer te overtuigen zou je verwachten dat copywriting om de inhoud van de tekst gaat. Dat blijkt toch iets anders te liggen.

Koen van der Doelen, SEO specialist bij LiNC
Geschreven door
Koen

Waar gaat copywriting dan wel over?

De inhoud is belangrijk, dat is zeker. Toch zijn er andere factoren die meespelen in het bepalen of een tekst pakkend genoeg is. Of de tekst de lezer genoeg heeft weten te overtuigen, of genoeg kan boeien om ook de tweede alinea te lezen. Tot nu toe zijn we op de goede weg dus.

Waar ik het over heb zijn de randvoorwaarden.

Met welke randvoorwaarden moeten we rekening houden?

Voor een copywriter is het belangrijk dat hij de organisatie waar voor geschreven wordt door en door kent. Het onderscheidende vermogen, dat wat hen anders maakt dan hun concurrenten, moet ingezet worden. Het moet gebruikt worden om de lezer te overtuigen. Als dit dan in een duidelijke structuur wordt gegoten staat jouw tekst als een huis. En leest het ook nog eens gemakkelijk.

Belangrijke onderdelen om rekening mee te houden in de structuur zijn:

  • Begin je tekst met een duidelijke kop, met daarin het zoekwoord van de lezer erin verwerkt
  • Schrijf een eerste zin die de lezer de tweede zin laat lezen
  • Begin je tekst met de belangrijkste informatie
  • Maak gebruik van duidelijke alinea’s en goede tussenkoppen
  • Voldoende witruimte
  • Wissel korte en lange zinnen af, voor een goed ritme
  • Maak verbindingsbruggen om de alinea’s met elkaar te verbinden

 

Is een copywriter hetzelfde als een tekstschrijver?

Copywriters schrijven teksten. Tekstschrijvers doen dat ook, maar toch is er een verschil. Het verschil zit hem in wat voor tekst het is. Copywriters specialiseren zich in het schrijven van pakkende, vaak kortere teksten. Tekstschrijvers daarentegen schrijven vooral langere teksten, zoals een blog, landingspagina of een gehele website. Hiermee willen we absoluut niet zeggen dat een tekstschrijver geen copywriter kan zijn en andersom, maar er is dus een duidelijk verschil.

Waar verschillen zijn, zijn misschien ook wel overeenkomsten.

Zijn we allemaal content marketeers?

Kijk! een nieuwe term. In die term zit waarschijnlijk de overeenkomst tussen tekstschrijvers en copywriters. We weten al dat ze allebei teksten schrijven, maar er is meer. Simpel gezegd gebruik je bij content marketing ‘content’ om potentiële klanten te werven. Wat die content is, dat kan verschillen. Teksten zijn daar een onderdeel van. Denk bijvoorbeeld aan de pakkende call to actions of de tekst die aanzet tot het invullen van een e-mailadres. Kort gezegd: De informatie die je deelt om een band op te bouwen met jouw klanten.

Is copywriting ook iets voor jouw onderneming?

Dit kunnen we regelen,
laten we samen aan de slag gaan!

Let's talk