Demand generation

30 november 2023 Search

We hebben (weer) iets nieuws in de wereld van marketing! Het zogenaamde Demand Generation of kortaf Demand Gen deed bij de introductie behoorlijk wat stof opwaaien. Na jaren gefocust te zijn op het genereren van leads is het creëren van een vraag vanuit je doelgroep even wennen. Misschien creëerde je eerder ook al een vraag, maar het omgooien van jouw marketingcampagne kan een grote stap zijn. En misschien is het ook wel een te grote stap.

In deze insight kijken we naar wat Demand Gen precies is, wat het verschil met Lead Generation is en hoe jij aan de slag kunt met Demand Gen.

Koen van der Doelen, SEO specialist bij LiNC
Geschreven door
Koen
een grafisch vormgegeven afbeelding

Wat is Demand Generation?

Demand Generation is het genereren van vraag. Met advertenties maak jij je doelgroep warm voor jouw producten en/of diensten. Demand Generation stuurt op het probleem dat leeft in jouw doelgroep en biedt jouw product en/of dienst als oplossing.

Het verschil met Lead generation

Het verschil tussen het genereren van vraag en het genereren van leads is de manier waarop je naar jouw doelgroep kijkt. Wil je focussen op zoveel mogelijk leads, ongeacht de kwaliteit ervan, of richt je jouw marketing inspanningen eerst op het creëren van vraag, zodat het contact met jouw advertenties op een later moment warmer is?

Belangrijk punt wat we hierbij willen maken is dat wij Lead Generation en Demand Generation niet zien als de twee manieren waarop je marketing kunt aanvliegen. Wij geloven eerder in de combinatie tussen de twee.

De samenwerking tussen Lead Gen en Demand Gen

Dat er een verschil is tussen Demand Generation en Lead Generation betekent niet dat ze niet gecombineerd kunnen worden. En die samenwerking kan op verschillende manieren vorm krijgen. De twee campagnes kunnen naast elkaar gebruikt worden. Er wordt een groter deel gereserveerd voor het creëren van vraag, maar daarnaast blijf je inzetten op leadgeneratie. Een samenwerking die wellicht voor de hand ligt, omdat je niet volledig wil overstappen van leadgeneratie naar het genereren van vraag.

Een andere manier waarop de twee gecombineerd kunnen worden zit hem in het moment waarop de campagnes ingezet kunnen worden. Stel een bezoeker heeft een aankoop gedaan op jouw website, of is op een andere manier geconverteerd. Dan kun je deze persoon in de weken daarna direct benaderen met een leadgeneratie campagne óf je zet in op het creëren en stimuleren van vraag. Zodat hij vanzelf klaar is voor cross- of upselling.

Aan de slag met Demand Generation

En dan is het zover: je kunt aan de slag met jouw Demand Generation campagne. Maar hoe? We geven je graag vier tips.

  1. Ken je doelgroep! Weet op wie jij wil gaan focussen met deze campagne. Het klinkt misschien als iets wat je vaker hebt gehoord, en dat kan ook kloppen. Maar bij een Demand Gen campagne is het des te belangrijker dat je weet wie jouw ideale klant is.
  2. Zorg dat je voorop loopt in jouw branche. Je wil je ideale klant door en door kennen. Niet alleen de positieve associaties met een bepaald product maar ook diens frustraties en pijnpunten waar jij iets voor kunt betekenen. Je wil als eerste in iemands gedachten opkomen als een oplossing gezocht wordt voor een probleem.
  3. Laat zien dat jij expert bent in jouw vakgebied. Als jouw doelgroep weet dat ze op jouw website antwoorden vinden op de vragen waar zij mee zoeken, weten ze een volgende keer waar ze moeten zoeken.
  4. Zoek je doelgroep op. Als je echt vraag wilt genereren bij jouw doelgroep raden we aan het breder te trekken dan enkel de content op jouw website. Ga na bij je ideale klant wat veelgebruikte kanalen zijn voor het verbreden van hun kennis. Richt je op het maken van content voor deze platforms. Belangrijk hierbij is dat je ze aanvankelijk niet naar jouw website lokt. Creëer content zonder er iets voor terug te willen.

De lange adem

Inzetten op Demand Generation zal je op korte termijn waarschijnlijk niet dezelfde resultaten bieden als Lead Generation. Het is goed je daarop in te stellen als je begint met Demand Gen campagnes. Waar de campagne wel voor gaat zorgen is duurzame groei. Je bindt een doelgroep aan je die zich geholpen voelt en aangesproken op een manier waardoor zij waarschijnlijk terug zullen keren.

Heb je nog vragen over demand generation?

We beantwoorden ze graag.

Let’s talk