Enhanced conversions

24 november 2023 Search

De privacy van mensen online speelt al jaren een belangrijke rol in online marketing. Middels de AVG wet en bijvoorbeeld de verplichte cookiemelding wordt de nadruk gelegd op het vertrouwelijk omgaan met andermans gegevens. Een goede ontwikkeling! Daarentegen merken we ook dat het bijhouden van de activiteit van gebruikers op meerdere apparaten lastig is geworden. Niet onmogelijk, maar lastiger.

Het gevolg daarvan is dat conversieprestaties minder worden, omdat de conversiedata minder inzichtelijk is. Maar daar komt nu verandering in! Google heeft een nieuwe first-party data technologie ontwikkeld genaamd enhanced conversions.

Koen van der Doelen, SEO specialist bij LiNC
Geschreven door
Koen
Een grafische weergave van elektriciteitsstromen

Wat is enhanced conversions?

Enhanced conversions is een manier om de nauwkeurigheid van conversie metingen te verbeteren. Dit is een aanvulling op de bestaande conversietags waarbij verzamelde gegevens versleuteld van jouw website naar Google worden verstuurd. Voordat de first-party klantgegevens verstuurd worden, worden zij ‘gehasht’ oftewel cryptografisch beveiligd. Een cryptografische beveiliging houdt in dat gegevens worden vervormd zodat deze niet langer leesbaar zijn. Als bezoekers de cookies niet accepteren worden er dus geen gegevens verzameld en doorgestuurd. Doen zij dan wel een aankoop? Dan werd deze tot nu toe niet gemeten, omdat er geen gegevens verzameld mochten worden. Deze aankoop wordt niet gelinkt aan de advertentie en zo ontstaat er een verkeerd beeld van de prestaties van de advertenties.

Het verschil tussen first- en third party cookies

We noemden eerder al first-party cookies en om zeker te weten dat de inhoud van deze insight te volgen is leggen we graag het verschil tussen first- en third-party cookies uit. First-party cookies zijn beschikbaar voor het domein dat de cookies gecreëerd heeft. Het is data uit eerste hand. Third-party cookies zijn daarentegen beschikbaar voor elke website die de code van de zogenaamde derde partij ingeladen heeft op zijn website. Bijvoorbeeld als je een YouTube video kijkt op een website waar deze ingeladen wordt. Youtube (de derde partij) plaatst cookies om jouw omgang met de video te analyseren. Zo weten zij, ook al wordt de video ingeladen op een ander platform, hoe lang de video’s bekeken worden, hoe vaak hij bekeken wordt etc.

Een voorbeeld van enhanced conversions

Om enhanced conversions nog duidelijker uit te kunnen leggen doen we dat aan de hand van een voorbeeld uit de praktijk. Voor een klant waar we SEA voor doen hebben we onlangs enhanced conversions ingesteld. Het doel van de advertenties is het verkopen van kantoormeubilair. De verkoopcijfers stegen, maar in Google Ads zagen we geen verbeterde prestaties van onze advertenties. Een opvallend beeld, want aan de ene kant stijgen inkomsten, maar de prestaties van de advertentie komen daar niet mee overeen.

Onze online marketeer is daar in gedoken en kwam er achter dat veel bezoekers de cookiemelding niet accepteren. Over de reden daarvan valt te twisten, maar het gaf ons wel een verklaring waarom de prestaties van de advertenties niet overeenkomen met de daadwerkelijke inkomsten uit de advertenties.

Verbeterde prestaties van advertentiecampagnes met enhanced conversions

Hoe beter conversiedata gemeten kan worden, hoe beter campagnes zullen presteren. En vooral de campagnes die zichzelf inleren op basis van de verzamelde data.

Performance Max

Campagnes die gericht zijn op het behalen van conversies, zoals de performance Max campagne worden beter door de Enhanced Conversions. Hoe dat zit? De performance Max campagne leert van de data die hij verzamelt. Op basis van die data gaat de campagne op zoek naar waar het budget ingezet moet worden om zoveel mogelijk conversies te behalen. Als de Performance Max campagne deze data kan verzamelen, ongeacht of mensen de cookies accepteren, verbetert het de prestaties van de campagne aanzienlijk.

Heb je nog vragen over enhanced conversions?

We beantwoorden ze graag.

Let’s talk