Het einde van third party cookies

14 december 2023 Digital

Het is bijna onmogelijk dat je de afgelopen jaren niks hebt meegekregen van de opspraak rondom cookies en met name third party cookies. De komst van de AVG wet waarin is opgenomen dat website bezoekers het verzamelen van gebruikersgegevens middels cookies moeten accepteren is daarin misschien wel de grootste ontwikkeling. Het probleem wat met de wet en de daarbij horende maatregelen wordt geprobeerd op te lossen zijn de privacyproblemen bij zowel consumenten als bedrijven.

 

Koen van der Doelen, SEO specialist bij LiNC
Geschreven door
Koen
Conversational AI

Waarom stopt het gebruik van third party cookies?

Privacybescherming wordt een steeds belangrijker onderwerp. De komst van de AVG wet was in Nederland een van de belangrijkste grote stappen in privacybescherming, maar privacybescherming of gegevensbescherming is groter dan enkel de wetgeving.

We maken steeds meer gebruik van digitale netwerken en apparaten en bevinden ons steeds meer online. Daardoor staat ook meer van onze persoonlijke data online. Grote datalekken en aanverwante schandalen hebben de gevoeligheid van onze gegevens duidelijk gemaakt. Consumenten willen meer controle over hoe hun data wordt verzameld en bewaken hun persoonsgegevens daarom actief.

Grote browsers als Firefox en Safari hebben al beperkingen opgelegd aan het gebruik van cookies van derden en nu heeft ook Google aangekondigd te stoppen met third party cookies. Het waarborgen van de privacy van gebruikers is de belangrijkste reden voor het stoppen van het gebruik van third party cookies.

Wat zijn third party cookies?

Third party cookies zijn bestanden die worden geplaatst bij bezoekers door een website die niet de website is die je op dat moment bezoekt. Cookies van zogenaamde derde partijen (third parties) worden geplaatst om cross-site tracking mogelijk te maken. Dat houdt in dat het gedrag van bezoekers gevolgd kan worden als zij verschillende websites bezoeken. Zo weten deze partijen welke websites je bezoekt, welke pagina’s je bekijkt en welke advertenties je ziet.

Waar worden ze voor gebruikt?

Third party cookies worden voor verschillende doeleinden gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Advertentie targeting:
    Het gebruiken voor advertentie targeting houdt in dat de cookies gebruikt worden om je relevante advertenties te tonen op basis van je interesses en surfgedrag.
  • Het analyseren van gebruikers:
    Ze kunnen gebruikt worden om het gebruik van een website te analyseren met als doel het optimaliseren van de website.
  • Functionaliteit:
    Third party cookies kunnen worden gebruikt om bepaalde functionaliteiten op websites mogelijk te maken. Bijvoorbeeld het inloggen met social media accounts of het delen van inhoud op social media.

Een voorbeeld van third party cookies

Je scrollt door je feed op Instagram en ziet een advertentie van een leuke trui. Je klikt op de advertentie en wordt doorgestuurd naar de webshop. In de webshop zie je de prijs van de trui en je besluit de trui nog niet te kopen, maar nog even te wachten. In de dagen daarna zie je op verschillende website advertenties van dezelfde trui terug. De webshop heeft een cookie bij jou geplaatst toen je op de advertentie klikte. Jij bent niet overgegaan tot een aankoop, dus blijven zij je targeten met hun advertentie.

Wat ga je merken van de blokkade van third party cookies?

Als marketeer, maar ook als ondernemer ga je ongetwijfeld verschil merken van de blokkade van third party cookies. Een groot deel van de advertentienetwerken draait namelijk op deze cookies. Je zou denken dat het lastiger wordt de juiste gebruikers naar je website te leiden, omdat er simpel gezegd minder data beschikbaar is over deze groep. Het klopt dat er minder data beschikbaar is, maar er zijn andere manieren om de juiste gebruikers naar jouw website te leiden.

Denk bijvoorbeeld aan Demand Generation. Demand Generation is het genereren van vraag. Met advertenties maak jij je doelgroep warm voor jouw producten en/of diensten. Demand Generation stuurt op het probleem dat leeft in jouw doelgroep en biedt jouw product en/of dienst als oplossing.

Het verschil met first party cookies

Het volgen van het gedrag van bezoekers kan op verschillende manieren. Hierboven hebben we je alles over third party cookies verteld, maar er zijn nog andere cookies: first party cookies. First party cookies worden geplaatst door de website die jij bezoekt. Deze cookies worden gebruikt om het gedrag van bezoekers op de website te volgen en te analyseren. Deze gegevens worden gebruikt om de gebruikerservaring te optimaliseren en bijvoorbeeld meer te sturen op conversies. First party cookies verzamelen enkel data over één website, terwijl third party cookies data van meerdere websites bundelen voor advertentiedoeleinden.

Heb je nog vragen over third party cookies?

Of kunnen we je ergens anders mee helpen?

Let's talk!