Het ‘helpful content system’ van Google

11 april 2024 Search

Het ‘helpful content system’ stuurt een signaal naar de geautomatiseerde ranking systemen waarmee Google de rankings van websites bepaalt. Met andere woorden: de ranking van websites wordt mede bepaald door het ‘helpful content system’. Hoe behulpzamer de content van een website, hoe beter een website gewaardeerd wordt door Google.

Koen van der Doelen, SEO specialist bij LiNC
Geschreven door
Koen
Een grafische weergave van elektriciteitsstromen

Hoe werkt het ‘helpful content system’ ?

Content waarbij bezoekers een tevreden ervaring hebben gehad wordt beloond, terwijl content die niet aan de verwachtingen van een bezoeker voldoet minder goed zal presteren. Alle inhoud van websites waarvan Google weet dat deze over het algemeen relatief veel niet-helpende content bevat, zal waarschijnlijk minder goed presteren. Dit omdat er op andere websites content bestaat die beter kan worden weergegeven. Daarom kan het verwijderen van niet-helpende content de rankings van je andere content ten goede komen.

De ‘helpful content guidelines’ update

De richtlijnen van het systeem zijn onlangs geüpdatet. In oktober en november heeft Google enkele updates uitgerold, waaronder de update van de ‘helpful content guidelines’. Een belangrijk onderdeel hiervan is de bredere acceptatie van content gegenereerd door AI. Voorheen benadrukte Google in alle gevallen dat content voor en door mensen gemaakt moest zijn. Sinds de update van afgelopen maand is dat veranderd naar content gemaakt voor mensen.

Betekent dat we alle content moeten laten schrijven door ChatGPT? Dat gaat een stap te ver. De prestaties van door AI geschreven content lopen nog achter op de prestaties van content geschreven door mensen. Bedenk je goed voor wie je content maakt en wat de vraag is waarmee deze mensen zoeken. Daar ligt de grote uitdaging!

Zoekintentie is belangrijker dan ooit

Het is belangrijker dan ooit om je content aan te laten sluiten op de zoekintentie van bezoekers. De uitdaging zit hem in identificeren wat de zoekintentie is achter zoekwoorden waarop jij gevonden wil worden. En dat gaat waarschijnlijk niet in een keer goed, wellicht komen er nieuwe zoekwoorden bij en verandert dat de intentie. Het is daarom belangrijk dit te blijven toetsen en te kijken hoe anderen dat in jouw markt aanpakken.

Hoe identificeer je de zoekintentie?

Het identificeren van de zoekintentie kan lastig zijn. Google verdeeld zoekintenties onder in 4 categorieën:

  • Transactioneel
  • Commercieel
  • Navigerend
  • Informatief

In welke categorie het zoekwoord valt, kun je vaak aflezen aan welke woorden er gebruikt worden in de zoekopdracht. Een zoekopdracht met een transactionele intentie (koopintentie) bevat vaak worrden als “kopen” of “bestellen” en een zoekopdracht met een informatieve zoekintentie bevat vaak woorden als “wie”, “wat” en bijvoorbeeld “wanneer”. Het intypen van de zoekopdracht in een zoekmachine en kijken naar de webpagina’s waar het op rankt helpt je ook in het identificeren van de zoekintentie. De pagina’s die er het beste op scoren sluiten blijkbaar het beste aan bij de intentie.

Wat betekent dit voor jouw website?

Maak je behulpzame content? Dan hoef je niks te veranderen. Dit systeem en de update die onlangs uitgerold is, komen je website juist ten goede. Heb je na het uitrollen van de update een verandering gezien in het verkeer naar jouw website? Dan is het tijd je content kritisch te bekijken en de content die niet behulpzaam is voor bezoekers te verwijderen.

Heb je nog vragen over het helpful content system?

Of kunnen we je ergens anders mee helpen?

Let’s talk!