Iedereen is een copywriter
Iedereen is een copywriter! En 4 andere misverstanden
Het komt niet doordat ik deze insight zelf schrijf, maar ik meen het als ik zeg dat copywriting echt een heel leuk vak is. Het schrijven van teksten vergt inlevingsvermogen, voorbereiding en een flinke dosis creativiteit. Niet iedereen heeft dat door, en er bestaan nogal wat misverstanden over copywriters en tekstschrijvers. Ik zet ze hier graag voor je op een rij.
Een copywriter kan alles
Er is niemand die alles kan. Tenminste, ik heb die persoon nog niet mogen ontmoeten. Waar ik op doel is dat een copywriter niet alle soorten teksten kan schrijven. Een tekst die gericht is op het informeren van lezers is echt iets anders dan een conversiegerichte tekst. En een tekst die de vindbaarheid van een website moet verbeteren is heel iets anders dan het bedenken van een pakkende slogan.
Een copywriter maakt geen fouten
Ik ben ervan overtuigd dat iedereen fouten maakt en naast dat we daarvan kunnen leren doet een copywriter het soms zelf met opzet. Een opzettelijke spelfout of een zin starten met ‘en’ of ‘want’ als het de conversie ten goede komt, is een no-brainer. Niet dat copywriters massaal foutieve teksten opleveren, maar als het het doel van de tekst ten goede komt, kan er soepel met de regels omgesprongen worden.
Iedereen is een copywriter
Ja, iedereen kan een tekst schrijven. Maar of dat iedereen een copywriter is? Dat lijkt me sterk. Het gaat hier om de woorden zo aan elkaar verbinden dat een lezer in actie komt. Een copywriter kan overtuigend schrijven en kan zich in iedere doelgroep verplaatsen. En dat brengt me bij het volgende misverstand.
Copywriters zijn helderziend
Copywriters zijn niet helderziend. Zonder briefing kan er absoluut een tekst worden geschreven, maar die tekst zal lang niet zo succesvol zijn als een tekst die voortkomt uit een uitgebreide briefing. Tel daar het nodige vooronderzoek bij op en je hebt een goede basis voor een succesvolle tekst. Hoe moet een copywriter weten wat de USP’s van jouw bedrijf zijn of welke doelgroep je voor ogen hebt als er geen tijd en ruimte is voor een briefing? En de voorbereiding betaalt zich uiteindelijk terug! Als er genoeg aandacht wordt besteed aan de voorbereiding is een tekst doelgerichter en hoeven er waarschijnlijk minder correctierondes te zijn.
Ik schrijf voor zoekmachines
Copywriters of tekstschrijvers schrijven voor zoekmachines en niet voor mensen. Lang was het idee in de wereld van online marketing dat de vindbaarheid van een pagina werd verbeterd door zoveel mogelijk zoekwoorden op de pagina te plaatsen. Waar maakte niet uit, zolang het zoekwoord maar vaak terug kwam.
Die tijd is voorbij. Google en andere zoekmachines hechten veel meer waarde aan de gebruikerservaring dan voorheen. Voor copywriters betekent dat leesbaarheid veel belangrijker is dan het aantal zoekwoorden in een tekst. Zoekwoorden zijn natuurlijk belangrijk, maar de relevantie van de inhoud van een tekst nog veel meer.