Performance max campagnes in Google Ads

21 februari 2023 Search

Google is de laatste jaren flink aan het investeren in het ontwikkelen van Google Ads. Al deze ontwikkelingen staan in het teken van Machine Learning, oftewel: het Google algoritme slimmer maken. Op basis van onze input werkt Google aan nog slimmere manieren om jouw doelgroep te bereiken. De laatste ontwikkeling hierin is de introductie van de Performance Max campagnes. De naam zegt het al: met een Performance Max campagne belooft Google je een maximale prestatie.

Geschreven door
Koen

Wat is een Performance Max campagne?

Een Performance Max campagne is een combinatie van display, videoadvertenties, tekstadvertenties en Google Shopping en staat als nieuw soort advertentiemogelijkheid in Google Ads. Wij zien het als de overtreffende trap van Smart Shopping campagnes. Google Ads vraagt nog meer data, tekstuele- én visuele input en gaat vervolgens geheel zelfstandig aan de slag met het maken van content. Het grote verschil met de Smart Shopping campagnes is dat deze nieuwe Performance Max campagnes door ieder advertentieaccount kan worden ingezet. Of dat voor iedereen nodig is, is de volgende vraag, maar daarover later meer.

Dit heb je nodig voor een campagne

De Performance Max campagne kan gedraaid worden op ieder advertentieaccount. Om een campagne in te stellen heb je de volgende items nodig:

  • Lange/korte koppen
  • Lange/korte beschrijvingen
  • Bedrijfsnaam
  • Logo
  • Afbeeldingen, zowel staand als liggend
  • Youtube video’s (optioneel, maximaal 5)

Wanneer deze items zijn aangeleverd gaat de campagne aan de slag. Het duurt zo’n 6 tot 8 weken voordat de campagne is ingeleerd, dus houdt hier rekening mee in je verwachtingen. Maar als de campagne eenmaal draait zul jij snel de voordelen ervan gaan merken. We zetten ze hieronder nog even kort op een rijtje.

De voordelen van een Performance Max campagne

  • Je krijgt toegang tot het gehele Google netwerk. Machine learning neemt je zoekwoord gebaseerde campagnes nog een stap verder door de juiste advertentie aan de juiste personen te laten zien, op het juiste tijdstip.
  • Automation: Door smart bidding te gebruiken worden alle biedprocessen geautomatiseerd. Daarnaast zet Performance Max de advertenties voor je in elkaar op basis van je input.
  • Door doelgroep signalen toe te voegen heb je de mogelijkheid om het algoritme in de juiste richting te sturen. Zo bespaar je tijd en help je de campagne maximaal te presteren.

Waar worden Performance Max campagnes getoond?

Performance Max advertenties worden getoond op onder andere:

Past dit bij jouw bedrijf?

Een belangrijke vraag die jij jezelf moet stellen, of die wij ons moeten afvragen, is of dit bij jouw bedrijf past. De Performance Max strategie past nou eenmaal niet in elke marketing strategie. Een maximale prestatie klinkt natuurlijk super, maar toch werkt de nieuwe vorm van adverteren niet voor iedereen even goed. Ten opzichte van Universal Analytics zijn de prestaties een stuk beter, maar als je het wil toepassen zijn de volgende punten erg belangrijk:

Conversies meten

Als je geen conversies meet, of ze staan niet goed ingesteld heeft het geen nut om te starten met deze campagne. De campagne stuurt namelijk op prestaties en als jij niet weet waarop je wil presteren of wanneer het resultaat als positief gezien kan worden voegt Performance Max niets toe.

Houdt er rekening mee dat je minder controle hebt

Je stelt de items in die je in de advertentie wil laten terugkomen, maar je kunt bijvoorbeeld niet sturen op zoekwoorden. De campagne gaat zelf aan de slag met zoeken naar waar het meeste resultaat te behalen is.

Performance Max is minder gericht dan Universal Analytics

Heb je bijvoorbeeld een webshop met 100 producten en wil je SEA inzetten voor een specifiek deel van dat aanbod? Dan is de Performance Max campagne minder geschikt. De campagnes draaien namelijk op basis van je website en nemen daarom alles (alle producten) hierin mee.

Wanneer kies je voor een Performance Max campagne?

Om bovenstaand verhaal nog duidelijker te maken dan het al is nemen we twee van onze klanten als voorbeeld. Bedrijf A verkoopt keukens en Bedrijf B wil ondernemers laten zien dat de toekomst ligt bij het sociaal en inclusief ondernemen. Je merkt al na het lezen van deze zin dat het doel van het ene bedrijf super specifiek is en de ander wat lastiger te definiëren. Met die gedachte in ons achterhoofd kijken we naar de toegevoegde waarde van een Performance Max campagne.

Wil je meer naamsbekendheid?

De strategie voor bedrijf A richten we voor een groot deel op naamsbekendheid. Misschien is niet iedereen die bijvoorbeeld de display banners ziet op zoek naar een nieuwe keuken, maar kennen zij wel iemand die dat is. Het bedrijf, hun product en het doel leent zich goed voor verschillende advertentievormen. Een Youtube pre roll over verschillende keukenstijlen zou bijvoorbeeld prima passen. Perfect voor een Performance Max campagne dus.

Wat is het doel van de campagne?

Bij bedrijf B ligt dit iets moeilijker. Het doel is op zich al moeilijker te communiceren en de doelgroep erg specifiek. Lang niet iedereen die een display banner over inclusief ondernemen ziet kan daar ook daadwerkelijk iets mee. Daarnaast is het bij een strategie rondom een dergelijk onderwerp ook erg fijn als de data tot in detail te analyseren is. Om zo veranderingen aan te kunnen brengen als dat nodig is. Je hebt de touwtjes iets meer zelf in handen. En dat is niet helemaal het geval bij een Performance Max campagne.

Er zijn dus zoals altijd twee kanten aan het verhaal. We kunnen ons voorstellen dat je zelf niet precies weet of deze nieuwe vorm van adverteren bij jouw bedrijf past. Wij denken daar graag over mee!

 

Wil jij het meeste halen uit jouw advertenties?

We helpen je graag een Performance Max campagne opzetten.

Let's talk!