Search Engine Optimization uitgelegd

3 januari 2023 Search

Wil je zorgen dat jouw website of webpagina goed vindbaar is binnen de zoekresultaten van Google? Dan ontkom je niet aan Search Engine Optimization (SEO). In veel gevallen is zoekmachine optimalisatie het startpunt van jouw online marketing aanpak.

Koen van der Doelen, SEO specialist bij LiNC
Geschreven door
Koen

Wat is SEO?

Search Engine Optimization is het optimaliseren van websites en -pagina’s om beter te scoren in de Google resultaten. De term zoekmachine optimalisatie komt niet zomaar uit de lucht vallen. Online marketing en SEO gaan hand in hand. Je kunt het beste product hebben en een hele mooie webpagina waarop het aangeprijsd wordt, maar als het niet hoog scoort in Google is er altijd ruimte voor verbetering.

 

Hoe werkt een zoekmachine?

Mensen zijn op zoek naar een antwoord, je stelt een zoekmachine een vraag en krijgt het meest relevante antwoord. Dit betekent dat de zoekmachine de antwoorden al kent. Google heeft ze van tevoren allemaal bekeken om jou de meest relevante te kunnen geven.

 

Algoritme

Welk antwoord het meest relevant is voor jouw zoekopdracht, of jouw vraag, wordt bepaald door een algoritme. Google heeft door middel van zogenaamde crawlers alle openbare content op het internet verzameld. Crawlers zijn bots die op jouw website komen en hem opslaan, of indexeren met een moeilijker woord. Op deze manier weten ze waar jouw website over gaat. Op basis van honderden verschillende factoren bepaald het algoritme vervolgens hoe relevant de informatie is in verhouding tot de zoekopdracht.

In de ranking factoren maken we onderscheid tussen 2 verschillende soorten factoren. We leggen ze hieronder aan je uit:

On-page factoren

On-page factoren zijn factoren die je zelf kunt beïnvloeden, die je zelf kunt sturen. Het zijn maatregelen die je zelf kunt treffen om hoger in de resultaten te verschijnen. Dus, anders gezegd: om relevanter te zijn voor een bepaalde zoekopdracht. Content is belangrijk!

 

Off-page factoren

Deze ranking factoren spelen buiten je eigen website een rol. Dit zijn bijvoorbeeld de backlinks die een pagina krijgt vanuit een andere website of de hoeveelheid exposure op social media die een pagina krijgt.

 

Waarom is SEO zo belangrijk?

Waarom is het belangrijk zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te verschijnen? Mensen zijn lui. We hebben helemaal geen zin om naar beneden te scrollen tussen de zoekresultaten, laat staan naar de volgende pagina te klikken. Mensen willen zo snel mogelijk het beste antwoord op hun vraag. En daar wil jij tussen staan.

Content is erg belangrijk in een SEO strategie. Blogs kunnen een waardevol instrument zijn hierin. Voor veel onze klanten schrijven we maandelijks meerdere blogs om hun positie binnen de zoekresultaten te verbeteren. Waarom is een blog zo effectief? Hieronder kijken we naar hoe je een SEO waardige, maar toch leesbare blog schrijft.

 

Zet je lezer op nummer 1!

Je schrijft een tekst, in dit voorbeeld een blog, voor je lezers en niet voor Google. Over het algemeen komt dat laatste de leesbaarheid van een tekst niet ten goede. Het doel zou een informatieve, authentieke tekst moeten zijn waar de lezer wat aan heeft. Stel je voor dat je begint met het schrijven van een blog de volgende vragen:

  • Vindt mijn doelgroep het onderwerp interessant?
  • Wat is het probleem dat ik ga oplossen voor mijn doelgroep?
  • Welke zoekwoorden gebruikt mijn doelgroep in hun zoektocht naar de oplossing?

 

 

De juiste keywords

Een belangrijk onderdeel is het doen van een zoekwoorden onderzoek. Zo kom je er achter welke keywords je kunt gebruiken in jouw tekst. De zoeksuggesties van de zoekmachine geven vaak al een goed beeld van de meest populaire, maar een volledig zoekwoorden onderzoek geeft natuurlijk een nog beter beeld. Er is ook zoiets als een overdaad aan keywords, want dan wordt je tekst bestempeld als spam. Plekken op de pagina waar keywords terug moeten komen zijn:

  • URL
  • Titel van de pagina
  • Tussenkopjes
  • ALT tekst van afbeeldingen
  • Permalink
  • Title-tag
  • De meta description

 

 

Een goede titel is goud waard

Met de titel wek je interesse. Er moet iets in zitten dat de aandacht trekt en voor zorgt dat er op wordt geklikt. Mensen lezen de titels vooral vluchtig, dus je hebt maar enkele seconden om ze te overtuigen.

 

Structuur van je tekst

Hele lange teksten of volledige pagina’s zijn voor de lezer moeilijk te behappen. Het nodigt niet uit ze te lezen en dat draagt niet bij aan de aandacht die de lezer bij jouw tekst legt. Breek de tekst daarom op in hapklare brokken. Een andere tip is het gebruik van opsommingen:

  • Gebruik afbeeldingen of infographics om je tekst te ondersteunen
  • Plaats een relevante video
  • Link naar andere blogs op webpagina’s die interessant kunnen zijn voor de lezer

 

Afbeeldingen

Afbeeldingen zijn een goede manier om een lange tekst op te breken. Het is wel belangrijk relevante afbeeldingen te plaatsen, zodat het niet enkel opvulling van de pagina is. Deze dienen wel geoptimaliseerd te worden, zodat ze opgepikt kunnen worden door de eerder genoemde crawlers. Ze moeten een bestandsnaam krijgen die de afbeelding ook daadwerkelijk omschrijft en een goede tip is het instellen van een ALT-tag waarin je het keyword gebruikt.

 

Hulp nodig bij jouw zoekmachine optimalisatie?

Wij kunnen nog uren vullen met praten over SEO, maar we helpen liever iemand.
Kun jij hulp gebruiken bij het optimaliseren van jouw pagina’s of website? Wij helpen graag!

 

Let’s talk