Search Generative Experience

12 juni 2024 Search

Search Generative Experience (SGE) is Google’s nieuwste interpretatie van wat een zoekmachine is. En vooral kan. SGE is gebouwd op de laatste ontwikkelingen in generative AI en belooft de manier waarop mensen zoeken in Google nog intuïtiever te maken. Het helpt je om onderwerpen sneller te begrijpen en sneller te vinden waar jij naar op zoek bent.

Dat zijn nogal beloftes, maar de eerste indrukken zijn veelbelovend. Search Generative Experience is namelijk in een selecte groep landen al uit te proberen, maar helaas nog niet in Nederland. Over wanneer we het in Nederland kunnen verwachten is Google niet erg duidelijk.

Gelukkig kunnen we ons al wel voorbereiden! Er gaat waarschijnlijk veel veranderen en daar willen we natuurlijk op tijd bij zijn.

Koen van der Doelen, SEO specialist bij LiNC
Geschreven door
Koen

Wat gaat er veranderen?

De manier waarop we online zoeken is de afgelopen jaren sterk aan het veranderen en met de komst van AI is die verandering in een stroomversnelling terechtgekomen. Na de introductie van Search Generative Experience verandert de manier waarop we zoeken in Google nog verder.

Het zoeken wordt nu nog meer een gesprek. Je stelt een vraag, je krijgt een antwoord en daar vraag je op door. Bij elke vraag krijg je meer uitleg uit verschillende bronnen. Het grote verschil met de SERP, waar ook meerdere bronnen worden getoond, is dat generative AI nu zelf een antwoord formuleert uit deze bronnen. In veel gevallen hoef je niet meer door te klikken naar de desbetreffende webpagina en lees jij je antwoord in de CHERP.

Van SERP naar CHERP

De zoekresultatenpagina van Google wordt al jaren SERP (Search Engine Results Page) genoemd. Een naam die precies de lading dekt van de pagina, maar aan de aankomende veranderingen binnen Google ontkomt ook de SERP niet. De term CHERP hebben we helaas niet zelf bedacht. Wel zijn we fan!

De CHERP (Chat Engine Results Page) slaat op de manier waarop gebruikers met Google communiceren. De basis is nog steeds een zoekopdracht, een vraag, maar deze vraag wordt door SGE omgezet in een prompt waar zij een antwoord voor creëren. En op dat antwoord kun je doorvragen, net als in een chat. Vandaar: CHERP. Met elke vraag die je stelt of elke zoekopdracht die je invoert breidt de CHERP uit.

Vindbaar zijn in de Search Generative Experience

Dat is wat we willen: vindbaar zijn in Search Generative Experience. Nu wordt steeds duidelijker wat we moeten doen om dat voor elkaar te krijgen. Per website en de sector waarin je actief bent zijn er natuurlijk verschillen, maar in grote lijnen zijn de SEO werkzaamheden overeenkomend. Om vindbaar te zijn in SGE zijn deze werkzaamheden nog steeds van grote waarde, ons takenpakket wordt zelfs breder.

Hoe pakken we dat aan?

Het doel van Google blijft om gebruikers het meest relevante antwoord te geven op de vraag waarmee zij zoeken. Ze willen de getoonde zoekresultaten zo goed mogelijk aan laten sluiten om gebruikers een zo goed mogelijk antwoord te kunnen geven. Dat antwoord krijg je logischerwijs van degene die er het meeste van weet. Zoek jij een recept voor lasagna? Dan ga je niet bij de fietsenmaker zoeken. Dat gaat om kennis en autoriteit.

Websites die nu goed presteren op het gebied van vindbaarheid, omdat zij waardevolle content publiceren en een autoriteit zijn in hun sector, hebben een grote kans als bron gebruikt te worden in de Search Generative Experience.

Naast content en autoriteit blijft de techniek van een website altijd belangrijk. Een slecht presterende website levert in op vindbaarheid, op autoriteit en zal minder snel gebruikt worden als bron in de SGE.

SEO, of SGEO, gaat dus (nog steeds) om content, autoriteit en techniek. Wat werkt om vindbaar te zijn, dat wat we al doen voor onze klanten, blijft werken. Op het gebied van content, techniek en autoriteit blijven we websites optimaliseren. Als toevoeging op de drie bekende pijlers van SEO verbreed het takenpakket. Meerdere kanalen worden gebruikt als zoekmachine en worden onderdeel van SEO.

Meer kanalen, meer bereik

Denk bijvoorbeeld aan fora, aan Wikipedia en aan YouTube. Wikipedia geldt bijvoorbeeld als de belangrijkste bron voor de Google Knowledge Graph. Nu wordt de Knowledge Graph gebruikt voor het tonen van informatie naast de zoekresultaten. Google heeft zelf aangegeven dat deze database vol kennis ook in de SGE gebruikt wordt als bron.

Fora zijn belangrijk omdat het dé plekken zijn waar gebruikers vragen stellen en andere gebruikers deze vragen beantwoorden. Door deze vragen te beantwoorden toon jij je autoriteit en zorg je voor meer verkeer naar jouw website.

Ben jij zichtbaar op deze kanalen? Zorg dan dat je content aansluit bij de gebruikers en waardevol is voor de vraag waarmee ze zoeken.

Meer bereik in de SGE

Hema Budajaru, Senior director of product, SGE, van Google zegt dat de doorklikratio (CTR) van AI-overview kaarten hoger ligt dan bij traditionele zoekresultaten. Kortom: wordt je gebruikt als bron in de SGE? Dan is de kans groot dat het gaat zorgen voor meer verkeer naar jouw website.

De vervolgstappen

Google is niet erg duidelijk over wanneer de Search Generative Experience gelanceerd wordt in Nederland. Ze zijn nog aan het zoeken naar de beste vorm van SGE en zijn in alle eerlijkheid van alles aan het aanpassen. We zien doorlopend wijzigingen in de manier waarop zij content structureren en gebruiken.

Door de implementatie van SGE in Google zal er veel veranderen. De verwachting is dat informatieve termen het moeilijk kunnen krijgen. Het advies is om in te zetten op commerciële en lokale zoektermen. Daarnaast wordt het nog belangrijker hoogwaardige content te creëren die niet alleen een vraag beantwoordt maar autoriteit creëert.

Het is goed om te weten dat de zoekbalk zoals we hem nu kennen beschikbaar zal blijven. Gebruikers kunnen, ook na intrede van SGE, blijven zoeken zoals zij dat nu gewend zijn. Google zal SGE doorlopend blijven aanpassen. Ze zullen blijven experimenteren met toevoegingen aan de nieuwe manier van zoeken. Aan ons de taak om jullie websites daar op voor te bereiden.

Verandering is de enige constante. Wij ontwikkelen mee zodat onze klanten kunnen profiteren.

Heb je vragen over de overgang naar de Search Generative Experience?

Of wil je weten hoe jij je kunt voorbereiden op de komst ervan? Neem dan contact op! We beantwoorden je vragen graag.

Let’s talk