De SEO autoriteit van jouw website verbeteren

3 januari 2023 Search

Een website moet gevonden kunnen worden, dat lijkt ons logisch. Maar hoe komt het dan dat sommige websites beter vindbaar zijn dan anderen? Dat heeft veel te maken met de SEO autoriteit van de website. In dit artikel leggen we je uit wat SEO autoriteit is en hoe jij deze kunt verbeteren om zo hoog in de zoekresultaten in Google te eindigen.

Koen van der Doelen, SEO specialist bij LiNC
Geschreven door
Koen

Wat is SEO autoriteit?

De SEO autoriteit van een website laat zien hoe betrouwbaar Google jouw website, en de informatie op jouw website, vindt. Je zou het kunnen omschrijven als de reputatie van jouw website en hoe beter deze is, hoe hoger jij zult scoren in de zoekresultaten in Google. De SEO autoriteit is een belangrijk focuspunt als jij de vindbaarheid van je website wil vergroten.

De SEO autoriteit van een website wordt door Google berekend op drie verschillende gebieden:

  • De autoriteit van je domeinnaam
  • De autoriteit van de pagina’s waarmee de website is opgebouwd
  • De link autoriteit

 

De autoriteit van je domeinnaam

De domeinnaam van je website bouwt autoriteit binnen Google op. Heb je een nieuwe domeinnaam? Dan begint jouw autoriteit op 0. Maar niet getreurd! Er zijn veel verschillende manieren om de autoriteit van je domeinnaam te versterken. En die gaan we je hieronder vertellen.De autoriteit van een domeinnaam wordt bepaald aan de hand van drie verschillende factoren:

  • De leeftijd van je domeinnaam
  • De populariteit van je domeinnaam (het aantal directe websitebezoekers en de inkomende backlinks)
  • Het aantal pagina’s op je domeinnaam en de kwaliteit van deze pagina’s

Omdat nieuwe domeinnamen op 0 beginnen hebben oudere domeinnamen over het algemeen een grotere kans een hogere positie in Google te pakken. Nieuwe domeinnamen hebben vaak minder content en Google weet (nog) niet hoe deze content gewaardeerd worden. Oftewel: wat de reputatie van jouw website is.

Om de autoriteit van je domeinnaam te vergroten is het belangrijk dat er relevante en betrouwbare backlinks naar jouw website zijn. En dat er waardevolle content over voor jouw website relevante onderwerpen geplaatst wordt. Zo bouw jij autoriteit op binnen Google.

 

De autoriteit van je pagina’s

Alle pagina’s op je website krijgen hun eigen autoriteit en dus kan deze per pagina versterkt worden. Dat is mooi, want hoe hoger de autoriteit van de losse pagina’s, hoe sterker de reputatie van jouw website wordt en hoe hoger de pagina’s eindigen in Google. Alleen maar voordelen!

De autoriteit van je pagina’s wordt bepaald door de volgende drie factoren:

  • De leeftijd van de pagina
  • De kwaliteit en betrouwbaarheid van inkomende backlinks
  • Het updaten van je pagina

Het laatste punt is een belangrijke en wordt helaas wel eens vergeten. Om te zorgen dat de informatie op de pagina van waarde blijft voor de bezoeker moet je deze up to date houden. Dit is natuurlijk afhankelijk van het onderwerp waarover geschreven wordt, maar je kunt je voorstellen dat een pagina aangevuld moet worden bij nieuwe trends bijvoorbeeld.

Google kijkt voor het berekenen van de autoriteit namelijk ook naar de bounce rate van je pagina’s. Hoelang zijn bezoekers op een bepaalde pagina en is er interactie met jouw website? Is de bounce rate hoog, dan is dat slecht voor de autoriteit van die pagina.

 

De link autoriteit

Het laatste gebied waarop Google de SEO autoriteit van een website berekend is de link autoriteit. De backlinks naar jouw website wegen erg zwaar mee in deze berekening. De autoriteit van de links naar jouw website heeft invloed op de autoriteit van zowel je domeinnaam als de pagina’s van jouw website.

Backlinks autoriteit wordt bepaald door de volgende factoren:

  • De autoriteit van de pagina waarop de backlink staat
  • De autoriteit van de domeinnaam waarop de backlink staat
  • De hoeveelheid links op de pagina waarop de backlink staat
  • Het nofollow attribuut (backlink met dit attribuut geven geen waarde door)
  • De relevantie van de backlink
  • De locatie van de backlink op de pagina

Alle backlinks (op degene met een nofollow attribuut na) geven SEO autoriteit door, dus zij zijn een ideale manier om jouw autoriteit te versterken. Belangrijk hierbij is dat ze betrouwbaar, kwalitatief en relevant zijn, want van slechte backlinks kan jouw autoriteit en daarmee je positie in Google worden verlaagd. En dat is iets wat we willen voorkomen.

Er bestaat ook zoiets als teveel backlinks. De SEO autoriteit wordt namelijk verdeeld over alle links op de pagina, dus let op dat er niet teveel links naar jouw pagina zijn.

Is search engine optimization ook iets voor jouw onderneming?

Laten we samen aan de slag gaan!

Kom in contact