Server-side tracking

20 februari 2024 Search

Ontwikkelingen in de online marketingwereld volgen elkaar dit jaar razendsnel op. Zo wordt privacy van gebruikers nóg belangrijker en gaan de third party cookies verdwijnen. Misschien herken je het gevoel dat er kansen blijven liggen en dat de data die je verzamelt niet compleet is. Gelukkig is er een oplossing! Veel van de uitdagingen die we dit jaar voor onze kiezen krijgen zijn op te lossen met server-side tracking.

Koen van der Doelen, SEO specialist bij LiNC
Geschreven door
Koen
Wat is een digital agency?

Wat is server-side tracking (SST)?

Met server-side tracking neem je toekomstbestendig afscheid van third party cookies. Gebruikersgegevens worden eerst van de browser van een gebruiker naar een eigen server gestuurd. Vervolgens worden deze gegevens met bijvoorbeeld Google Analytics, Facebook of Google Ads gedeeld. Zo heb jij meer controle over de gegevens die je ophaalt en blijft de privacy van gebruikers gewaarborgd. Jouw eigen server functioneert als de filter tussen de gebruiker en de externe dataverzamelaar.

Is server side tagging hetzelfde als server-side tracking?

Het is niet hetzelfde, maar we lichten de twee graag verder toe. Server-side tagging is het laden van scripts en tags vanaf je eigen server via een eigen zogenaamde container-oplossing (zoals Google Tag Manager). De container wordt dus niet meer gehost vanuit de servers van Google, zoals voorheen bij Tag Manager het geval was.

Server-side tracking gaat over het aanleveren van data met API’s tussen je eigen server en de server van de externe dataverzamelaar, zoals bijvoorbeeld Google Analytics. De data wordt dus niet meer direct verzonden vanuit het tracking-script in de browser van de bezoeker, maar het gebeurt op de achtergrond vanaf je eigen server.

Server-side tagging is een manier van server-side tracking: het is een manier om server-side tracking te implementeren met behulp van Google Tag Manager.

Het verschil met client-side tracking (CST)

Het grootste verschil tussen client-side en server-side tracking is de plek waar de tags uitgevoerd worden: op de browser van de gebruiker (CST) of op de server van de website of applicatie (SST).

De voordelen van server-side tracking

  • Betere naleving van privacywetgeving
    Server-side tracking maakt het eenvoudiger om te voldoen aan privacywetgeving zoals de AVG. De data die op de server wordt verzameld, is geanonimiseerd en gepseudonimiseerd, waardoor het moeilijker is om gebruikers te identificeren. Jij bent zelf de filter, dus je kunt 100% volgens de wet- en regelgeving handelen.
  • Betere datakwaliteit
    Minder kans op fouten in verzamelde data.
  • Verrijking van je data
    In je server-container kun je diverse bronnen combineren om je data verder te verrijken.
  • Je website is sneller
    Er hoeven bij server-side tracking minder losse tracking-pixels ingeladen te worden, wat zorgt voor een hogere laadsnelheid.

Waarom zou je overstappen naar server side tracking?

Third party cookies verdwijnen aan het einde van dit jaar. Met server-side tracking schakel je over naar first-party cookies en omzeil je de maatregelen die browsers en andere adblockers nemen, waardoor je meer data kunt verzamelen.

Wat gebeurt er als je niet overstapt?

Met alle ontwikkelingen en inspanningen om het verzamelen van data minder privacygevoelig te maken wordt het lastiger data te verzamelen. Blijf je bij client-side tracking zul je merken dat de dataset waarmee je werkt aanzienlijk kleiner wordt, omdat je simpelweg een groot deel van de data niet kunt ophalen. Marketingstrategieën en andere strategische keuzes kunnen daarom minder goed onderbouwd worden

Kun je de overstap zelf maken?

Voor de overstap naar server-side tracking is best wel wat technische kennis nodig. Het is absoluut niet onmogelijk, maar het inschakelen van een partij die je erbij helpt scheelt veel tijd. En kopzorgen.

Kunnen we je helpen met server-side tracking?

We helpen je graag toekomstbestendig afscheid nemen van third party cookies.

Let’s talk!