Zo adverteer jij privacybewust

18 april 2024 Search

De veelgebruikte third party cookies verdwijnen en naast dat een hele positieve ontwikkeling is op het gebied van privacy, brengt dat voor adverteerders uitdagingen met zich mee. Bijvoorbeeld: hoe weet jij zeker dat je je doelgroep bereikt zonder gebruik te maken van third party cookies?
We zullen privacybewust moeten gaan adverteren: adverteren om de juiste personen te bereiken zonder inbreuk te maken op hun privacy.

Waar advertentietechnieken zoals behavioral targeting altijd een populaire manier van adverteren waren, moeten we nu op zoek naar andere manieren om je doelgroep te bereiken. Behavioral targeting maakt gebruik van de op cookies gebaseerde gedragsanalyse van websitebezoekers. Nu deze cookies verdwijnen wordt de voorheen betrouwbare advertentie methode een stuk minder effectief.

Is er een manier om de juiste groep mensen te bereiken met slimme advertenties zonder dat hun privacy wordt geschonden? Wij denken van wel. Het is tijd om ons (weer) te focussen op contextual targeting.

Koen van der Doelen, SEO specialist bij LiNC
Geschreven door
Koen
een grafisch vormgegeven afbeelding

Wat is contextual targeting?

Contextual targeting is het adverteren op basis van de inhoud van een webpagina. Contextual targeting is een van de varianten van display advertising. Display advertenties worden getoond in advertentieruimte op verschillende websites. Bij contextual targeting worden advertenties enkel getoond op webpagina’s waar de inhoud van de advertentie aansluit op de inhoud van de webpagina.

Hoe werkt contextual targeting?

Contextual targeting is niets nieuws. Het bestaat al sinds de eerste dagen van online adverteren. Het is sindsdien wel veranderd. Onze nieuwe, onvermoeibare collega AI heeft daar erg aan bijgedragen. De hedendaagse versie van contextual targeting maakt gebruik van AI algoritmes. AI helpt de context en nuances op een webpagina beter begrijpen en haalt de meest relevante informatie op. Zo is het matchen van content niet langer enkel gebaseerd op zoekwoorden en kunnen online marketeers hun advertenties nog beter afstemmen op de inhoud.

Moeten we vol inzetten op contextual targeting?

Als je op zoek bent naar een manier om privacybewust te adverteren is contextual targeting een veelbelovende methode. De advertenties worden getoond aan de juiste groep mensen zonder inbreuk te maken op hun privacy. Advertenties voelen daarbij meer organisch omdat ze aansluiten bij de inhoud van de website. Met het verdwijnen van de third party cookies is de urgentie van het kijken naar andere manieren van adverteren gegroeid. Contextual targeting kan hier zeker een deel van de oplossing zijn.

Heb je nog vragen over contextual targeting?

Of kunnen we je ergens anders mee helpen?

Let’s talk!